Ghost in the Shell anmeldelse: en solid film bygget på en ødelagt foundation

0
124

Av alle ideene den nye Ghost in the Shell tilbyr opp, kommer som sin hovedoppgave. Minne, det står for, ikke definere vår menneskelighet. I stedet, våre handlinger som definerer oss. Som linjer mellom menneske og maskin er uklart, vi fikk radikale muligheten til å skape nye verdier som er formet av tidligere, uten å klamre seg til det. At forestillingen passer godt med filmen i seg selv, og hvordan det ble gjort. Som en del av en langt større cyberpunk tradisjon, det bygger på gamle ideer og prøver å smi en ny vei fremover. Og gjennom sin behandling av sin seriens historie, og filmen klarer på noen måter — og i avgjørende grad ikke i andre.

Som en live-action-tilpasning av en kjær anime mesterverk, Ghost in the Shell er en teknisk solid, selv om mindre, hyllest til filmen, og diverse TV-serier som inspirerte den. Det wrestles dyktig med spørsmål om posthumanity og individualitet i en visuelt overdådig opprinnelse historie som gir rikelig med rom for å følge opp. Og kanskje det ville være nok, hvis det ikke var for uenighet i hjertet av filmen. Der 1995 s Ghost in the Shell skirted problemet av rase nesten helt, oppdateringen er ikke bare bringer det til overflaten, men gjør det til et monster. Fremgangsmåten avslører det sprekker i aldring lokaler som informerte den første filmen, og muligens også hele cyberpunk-sjangeren.

Store spoilere foran.

Ghost in the Shell, regissert av Rupert Sanders (Snow White and the Huntsman), følger Store Mira Killian (Scarlett Johansson), en cyborg operative som leder counter-terrorism task force § 9 i en ikke navngitt futuristisk by i Øst-Asia. Ledet av seksjon chief Daisuke Aramaki (Takeshi Kitano), hun og andre operatives Batou (Pilou Asbæk), Togusa (Chin Han), og andre undersøke hackere og cyber-kriminelle i en fremtid der terrorisme kan bety å plante falske minner i innbyggernes digitalt forbedrede hjerner, eller selv å slå dem sammen til dukkene. Deres arbeid fører dem til en hacker bare kjent som Kuze (Michael Pitt), som har en vendetta mot Hanka Robotics, kraftig robotics selskapet og regjeringen leverandøren som skapte Mira ‘ s kropp. Men Kuze tar en spesiell interesse i Mira, og han drar henne dypt inn i en konspirasjon som implicates folk som står henne nærmest.

Sanders og selskapet gjorde lekser

Det er klart fra begynnelsen at Sanders, og selskapet gjorde sine Ghost In The Shell lekser. De viser en ekte takknemlighet for Masamune Shirow opprinnelige manga og tilpasninger og ringvirkninger som fulgte det. Selv om Ghost ‘ s historie er en ramme rundt fortellingen etablert i Mamoru Oshii 1995 klassiske anime-filmen, historien og setpieces fra Shirow er manga, 2004 oppfølgeren har Ghost in the Shell 2: Innocence, Ghost in the Shell: Stand Alone Complex TV-serier, og andre cyberpunk klassikere pepret villig hele, noe som gjør filmen til å føles friskt, men likevel kjent.