Videnskaben om Breaking Bad, boganmeldelse: Walter White kemi forklaret

0
142

Videnskaben om Breaking Bad • af Dave Trumbore og Donna J. Nelson • MIT Press • 231 sider • ISBN: 978-0-262-53715-5 • £14.99 / $19.99

Billede: MIT Press

“Kemi,” Walter White bemærker i pilot episode af Breaking Bad “er undersøgelsen af sagen, men jeg foretrækker at se det som undersøgelsen af forandring.” De følgende 45 minutter er lige netop den slags undersøgelse, med Walt selv som Udstille A.

I et interview med the American Chemical Society ‘ s ugentlige in-house bladet i begyndelsen af seriens første sæson, Breaking Bad skaberen Vince Gilligan sagde, at det var vigtigt for ham at få den videnskab, ret, og at han ville blive glad for hjælp fra kemi fællesskabet. Med ingen reel idé om, at han var alvorlig, University of Oklahoma professor Donna J. Nelson, der længe havde ønsket at se TV, bruge sin brede demografiske nå at bringe en værdsættelse af videnskab til en bredere offentlighed, tjekket ud med den første af fem episoder af showet. Tilfreds med, at det ikke var forherlige enten metamfetamin eller handel med narkotika, hun gik op for at tilbyde at hjælpe.

I Videnskaben af Breaking Bad, Nelson og Dave Trumbore fortælle historien om hendes igangværende bidrag til showet i løbet af de følgende fem år. Bogen i sig selv ser ud til at være skrevet af Trumbore, der indeholder passager, som indeholder Nelson ‘ s erindringer og kommentarer til hans forklarende tekst.

Første ting at vide: denne bog er ikke en manual. Hverken Nelson, eller Trumbore vil have dig til at prøve dette derhjemme. Noget af det, ikke engang de ting, de siger, ikke ganske arbejde eller var unscientifically forbedret til dramatiske grunde, (såsom den blå signatur af Walter White ‘ s “produkt”). Så, undskyld, hvis du er skuffet, men denne bog vil lære dig hvordan til at opløse en menneskelig krop i usporlige rådighed, gøre crystal meth i blå eller nogen anden farve, eller sprænge et plejehjem værelse, så præcist at det kun er den rigtige tre mennesker bliver dræbt. Du vil dog lære hemmelighederne bag nogle af de mere harmløse effekter på den vis, som de røde og grønne flammer Walt viser hans kede kemi studerende i pilotprojektet.

Autentisk og sikkert

I det, forfatterne er følgende vis føre. Forfatterne bemærk, at Gilligan hørt Drug Enforcement Administration til at sikre både pålidelighed og sikkerhed. Så detaljeret som Breaking Bad ‘ s konto i madlavning meth ser ud til at være, de viser bevidst udeladt nogle skridt og elided andre, så at det hverken brød loven eller forudsat brugbar vejledning.

Trumbore og Nelson ‘s interesser er ikke begrænset til, hvad de fleste mennesker tænker på som “kemi”: fra kapitlerne om meth, brand, og phosphine gas de flytter til sprængstoffer, psykiatri, pædiatri, insekticider, kræft, gifte og afhængighed. I kapitlet om psykiatri, for eksempel, de udforske hjernens kemi, og re-undersøge, Jesse Pinkman adfærd og valg på det grundlag, at de begivenheder, han oplever føre ham til at udvikle post traumatisk stress disorder. I andre kapitler, at de recheck Walt ‘s beregninger med hensyn til den rette mængde vand til at erstatte de stjålne methylamin, udforske Walter Jr.’ s cerebral parese, og fange vis ud i en dramatisk overdrivelse: de fleste mennesker kommer fra ricin forgiftning, givet den rette behandling. Alt i alt en underholdende måde at lære mere om kemi-og en undskyldning for at rewatch showet.

Læs flere bog anmeldelser

Robotteknologi Gennem Science Fiction, boganmeldelse: Ny indsigt fra gamle historier YouTubers, boganmeldelse: In search of authenticity Vogtere af Internettet, boganmeldelse: Indhold moderation under mikroskop Blokkæden og den Nye opbygning af Tillid, boganmeldelse: Kørsel netværk til enighed W. E. I. R. D. CEO, boganmeldelse: Lederskab i AI alder

Relaterede Emner:

Efter Timer

CXO