Flytta Snabbt och slår Sönder Saker, bokrecension: Där har internet gå fel?

0
172

0

Flytta Snabbt och slår Sönder Saker: Hur Facebook, Google och Amazon har erövrat kultur och vad det innebär för oss alla • Av Jonathan Taplin • Macmillan • 308 sidor • ISBN: 978-1-5098-4769-3 • £18.99

Den obekväma sanningen om att ha ett kvarts sekel erfarenhet online är att du kan komma ihåg de ideal som pionjärer igång: dela information, sprida demokratin, göra det möjligt för människor. Och då du jämför den världen enligt GAFA (Google-Apple-Facebook-Amazon) och undrar vart det gick fel.

Svara på denna fråga-utan, som det verkar, mycket personligt minne av den tidiga internet-är Jonathan Taplin är i fokus rör sig Snabbt och slår Sönder Saker: Hur Facebook, Google och Amazon har erövrat kultur och vad det innebär för oss alla. Hans centrala klagomål: dessa monopsony företag sätter konstnärer ute i verksamheten. Och de är surveilling oss alla i processen. Varför kan inte vi åter decentralisera internet?

Taplin anspråk på att myndigheten vilar på hans förflutna som en producent: konserter för Bob Dylan och The Band, filmer för Martin Scorsese och dokumentärer för TV. Efter allt som han tjänstgjorde som chef för den Annenberg Innovation Lab vid University of Southern California. 1996, skriver han, att han grundade den första video-on-demand-tjänst, Intertainer, som var framgångsrik fram till den stora studier som slutat licensiering av sina filmer, senare kommer det en anti-trust passar som avvecklades under 2006 och i dag hävdar Microsoft, Thomson, Comcast, och Apple licensiera deras patent.

Taplin målar detta är en framgång för det system som internet är att bryta ner. Men är det det? I syfte att skylla på internet, Taplin skyler över den enorma konsolidering i nöjesbranschen som ägde rum under 1970-och 1980-talet och skulden-lastning och förvärv som kom med det. Någon visning historien med lite olika objektiv kan säga att medan Intertainer anti-trust påståenden var helt berättigat, svaret är inte att förändra internet för att ge de företag som först stödde och sedan dödade den större makt. Taplin egen åsikt är nostalgisk: i recording industry 1967, skriver han, “alla fick betalt”. Alla som var framgångsrika i att systemet, ja.

Hälften rätt

Taplin är hälften rätt om en massa saker. Internet är verkligen enormt mycket mer centraliserad än det var, och i USA en avgörande del i detta är att på de flesta platser det finns på de flesta två konsumenten bredbandsleverantörer. Data övervakning är ett jätte problem. Så är falska nyheter — ännu GAFA bara kontrollera en del av det. Den be-behörighet-inte-förlåtelse kultur i Silicon Valley verkligen “rör sig snabbt och slår sönder saker”: Uber, Google Books, och så vidare. Men när jag skriver om online piracy han tar som sin Utställning En Kim Dotcom och MegaUpload med en sida för av Napster och en buffé av YouTube, men aldrig nämner torrents eller The Pirate Bay. Är torrenta den typ av decentralisering han vill?

Knåpgöra fel i överflöd. Taplin tycker att rätten att bli glömd kräver radering bara falska berättelser. Han kollapsar Amazons olika steg under hela 1990-talet till en enda affärsplan. Han citerar industri-råvaror sjunker inkomsterna efter år 2000 och förutsätter att “internet” måste vara anledningen. Han berättar om grundandet av Facebook från Sociala Nätverk utan att korrigera sin faktafel. Han skildrar Burning Man, som ett exempel på en oreglerad och privatägda samhällen, när verkligheten är att hundratals frivilliga stänga om kontrakt varje år genom att kamma desert sand för att garantera att inga spår finns kvar. Han har även lite smak för nyans, till synes förvirrande EFF: s kritik av lagstiftningen med ett försvar av revenge porn site-ägare och GAFA affärs modeller och data praxis med “internet”. Slutligen, han avfärdar “copyleft”, som Google allierade.

De mest intressanta delarna av boken är historien om den ökande inflytande av libertarianism, som förbinder George Förgyllare, Sean Parker (Napster grundare och tidiga Facebook investor), Koch bröderna, och Peter Thiel. Men just som media konsolidering före-datum internet, så skatteflykt är ett världsomspännande företag fenomen. Hur många sjukdomar kan du skylla på en handfull av Silicon Valley libertarianer?

För att Vara en Maskin, bokrecension: att Störa livet itselfDigital Countercultures och Kampen för Gemenskapen, bokrecension: som Alternativ till den dominerande narrativeThe Kraften i Nätverk, bokrecension: livsförändrande connectionsThinking Maskiner, bokrecension: AI, dåtid, nutid och framtid

0