Flytte Hurtig og Bryde Ting, boganmeldelse: Hvor har internettet gå galt?

0
119

0

Flytte Hurtig og Bryde Ting: Hvordan Facebook, Google og Amazon har trængt kultur, og hvad det betyder for os alle • Af Jonathan Taplin • Macmillan • 308 sider • ISBN: 978-1-5098-4769-3 • £18.99

Den ubekvemme sandhed om at have et kvart århundredes erfaring med online er, at du kan huske de idealer, som pionererne i gang: dele information, udbredelse af demokrati, give folk. Og så skal du sammenligne det med den verden ifølge GAFA (Google-Apple-Facebook-Amazon), og spekulerer på, hvor det hele gik galt.

Besvarelsen af dette spørgsmål-uden at det fremgår, er meget personlige minde om de tidlige internet — er Jonathan Taplin fokus i Bevæge sig Hurtigt og Bryde Ting: Hvordan Facebook, Google og Amazon har trængt kultur, og hvad det betyder for os alle. Hans centrale klage: disse monopsony virksomheder er at sætte kunstnere ud af virksomhed. Og de er surveilling os alle i processen. Hvorfor kan vi ikke re-decentralisere internettet?

Taplin påstand om, at autoritet hviler på hans fortid som producer: koncerter for Bob Dylan og Band, film Martin Scorsese, og dokumentarfilm for TV. Efter alt det, han tjente som direktør for Annenberg Innovation Lab ved University of Southern California. I 1996, skriver han, at han grundlagde den første video-on-demand tjeneste, Intertainer, hvilket var en succes, indtil de større undersøgelser stoppet licenser deres film; senere, det vil en anti-trust-dragt, som blev afviklet i 2006, og i dag hævder Microsoft, Thomson, Comcast, og Apple licens sine patenter.

Taplin maling dette er en succes for systemet internettet er at bryde ned. Men er det? I interesse for at bebrejde internettet, Taplin glans over den enorme konsolidering i underholdnings-industrien, der fandt sted i 1970’erne og 1980’erne og gæld-lastning og opkøb, der kom med det. Nogen ser historien med en lidt anden optik kan sige, at mens Intertainer ‘ s anti-trust krav var helt berettiget, svaret er ikke at ændre på internettet for at give de virksomheder, der først støttede og derefter dræbte den større magt. Taplin ‘ s egen opfattelse er nostalgisk: i pladeindustrien af 1967, skriver han, “alle fik betalt”. Alle, der var en succes i dette system, ja.

Halvdelen højre

Taplin er halvdelen højre om en masse ting. Internettet er faktisk langt mere centraliseret end den var, og i USA er en vigtig del af dette er, at de fleste steder er der på de fleste to forbrugeren bredbånd udbydere. Data-overvågning er et kæmpe problem. Så er falske nyheder-endnu GAFA kun styre en del af det. Spørg-tilladelse-ikke-tilgivelse kultur i Silicon Valley betyder faktisk “move fast and break things”: Uber, Google Bøger, og så videre. Men i skriver om online-pirateri han vælger som sin Udviser En Kim Dotcom og MegaUpload med en side for Napster og en buffet af YouTube — men aldrig nævner torrents eller The Pirate Bay. Er torrenting den form for decentralisering, han ønsker?

Niggling fejl bugne. Taplin mener, at retten til at blive glemt kræver sletning kun af falske historier. Han kollapser Amazon ‘ s forskellige trin i 1990’erne, i en enkelt virksomhed plan. Han citerer industri-producerede faldende indtægter tal efter 2000, og antager, at “internettet” må være årsagen. Han beretter om grundlæggelsen af Facebook fra Det Sociale Netværk uden at korrigere sin faktuelle fejl. Han skildrer Burning Man som et eksempel på en ureguleret og privatejede polity, når virkeligheden er, at hundredvis af frivillige lukke tilfælde er kontrakten hvert år ved kæmning i ørkenens sand til at sikre, at ingen spor er efterladt. Han har også lidt smag for nuance, tilsyneladende forvirrende EFF ‘s kritik af lovgivningen med at forsvare hævn porno site-ejere og GAFA’ s forretningsmodeller og data praksis med “internettet”. Endelig, han afviser “copyleft”, som Google allierede.

De mest interessante dele af bogen er historien om den stigende indflydelse af libertarianism, der forbinder George Gilder, Sean Parker (Napster grundlægger, og begyndelsen af Facebook investor), Koch-brødrene og Peter Thiel. Men lige som medier konsolidering pre-datoer internettet, så skatteunddragelse er et verdensomspændende fænomen corporate. Hvor mange dårligdomme kan du skyde skylden på en håndfuld af Silicon Valley libertarianere?

Læs flere bog anmeldelser

At Være en Maskine, boganmeldelse: Afbrydelse af liv itselfDigital Countercultures og Kampen for Fællesskabet, boganmeldelse: Alternativer til den dominerende narrativeThe Magt Netværk, boganmeldelse: Life-changing connectionsThinking Maskiner, boganmeldelse: AI, fortid, nutid og fremtid

0