Risico -, film-review: Toegang tot alle Assange gebieden, te onsamenhangend effect

0
117

0

Risico ‘ s • Een documentaire film van Laura Poitras • Praxis Films • 1h 32m

Julian Assange kan hebben gedacht dat hij klaar was voor zijn close-up wanneer, in 2010, Laura Poitras begon hem te filmen voor haar documentaire Risico.

Nog grotendeels onbekend in 2010, Poitras is inmiddels beroemd om haar 2013 Oscar-winnende film Citizenfour. De laatste blijkt te zijn geweest van een veel gemakkelijker project: Edward Snowden ‘ s weken in een hotel in Hong Kong kamer beslissen hoe laat de stapel van vertrouwelijke documenten op zijn laptop aangeboden een relatief open persoonlijkheid, een beheersbaar plot, en een ingebouwde Hitchcockian spanning.

Door contrast, meer dan zes jaar claustrofobische behuizing, Assange lijkt ongrijpbaar en verre terwijl het vertellen van de camera dingen zijn advocaten echt wilde hij niet.

“Soms kan ik niet geloven wat Julian stelt me in staat om te filmen. Ego, ja, maar ook dapper,” Poitras zegt in een voice-over in het begin. “Hij is het beheren van zijn beeld, maar ook kwetsbaar.” Bijvoorbeeld, in een gesprek met een juridische adviseur Helena Kennedy QC, als ze probeert hem ervan te overtuigen dat zeggen dat hij is het slachtoffer van een radicaal feministisch complot is “niet behulpzaam”, Assange reageert: “zeggen in het openbaar, het is niet goed.” Kennedy lacht in ongelovig frustratie: “ik zou graag om u te overtuigen dat het niet waar is.”

Wandelen en verspreid

Het is een van de meer samenhangende momenten in een onsamenhangend en versnipperd film. Wanneer Poitras begint, het is medio 2010, Assange is een verblijf bij een vriend Norfolk estate, de 700.000 gelekte diplomatieke kabels worden uitgebracht unredacted op het web, en Assange en onderzoeker Sarah Harrison belt de toenmalige minister van buitenlandse zaken Hillary Clinton ‘ s office om te “helpen u bij het oplossen van uw probleem”.

Door de film is het einde in het begin 2017, Assange blijft in Londen de Ecuadoriaanse Ambassade, terwijl de CIA-directeur verklaart dat Wikileaks een “vijandige niet-statelijke intelligence agency, dat is niet beschermd door het Eerste Amendement”. In de sex beschuldigingen en de oproep die gelokt Poitras naar Hong Kong film Snowden.

Poitras begon te filmen, daarom, meer of minder op het moment dat Wikileaks werd echt beroemd; 2011 zag talloze boeken gaan over de vroege geschiedenis: zie, bijvoorbeeld, Becky Hogge de blote voeten in Cyberspace, Heather Brooke is De Revolutie Zal Worden Gedigitaliseerd, of een van de vele anderen. In 2013, Alex Gibney vrijgegeven van de film die We Stelen van Geheimen, dat vertelt over Wikileaks’ geschiedenis vanaf de oprichting tot kort voor Bradley, nu Chelsea, het Bemannen van de proef. Gibney hing zwaar op nieuws-opnames en interviews met de academische en de intelligence-deskundigen, militairen die geserveerd met Manning, voormalig Wikileaks insiders en de ex-partner journalisten. Assange zelf afgenomen om te worden geïnterviewd, en geplaatst geannoteerde correcties.

Vroeg in de Risico ‘ s, Poitras introduceert een tweede grote transparantie advocaat: Jacob Appelbaum, dan is een vast lid van het Tor-Project. In Norfolk, Assange overweegt de pragmatische noodzaak van het offeren van beginselen in de middellange termijn voor de lange-termijn winst. In Cairo, Appelbaum direct uitdagingen Egyptische Isp’ medeplichtigheid in het afsluiten van internet in de Arabische Lente. Al snel na de seksuele beschuldigingen tegen Assange ontstaan, gevolgd door beschuldigingen van seksuele intimidatie tegen Appelbaum, en Poitras zegt, in voiceover: “Dit is niet de film die ik dacht dat ik aan het maken was. Ik dacht dat ik kon negeren van de tegenstellingen. Dat had ik dus mis. Ze zijn steeds het verhaal.” Dit is niet geheel waar: Poitras een keuze gemaakt.

Verschrikkelijk fascinatie

Incoherentie opzij, er is een verschrikkelijk fascinatie in het kijken naar Assange mull strategie. Op een gegeven moment, hij suggereert dat het een beetje jammer dat het er twee zijn beschuldigers: “Als er een was, kon je, ‘ze is een slechte vrouw’. Ik denk dat er gebeurd zou zijn als nu. Omdat het twee, is het veel moeilijker.” Moeilijker, dat is, in diskrediet te brengen en smeer ze.

Dit is dus de film: Poitras horloges Assange worstelen met de beschuldigingen, laat Norfolk en overslaan zijn rechtszaak in het voordeel van holing in de wijk Kensington. Lady Gaga heeft een bizar interview. Een paneel op de 11e HOOP bespreekt de ziekte in een gemeenschap waarin seksuele intimidatie gebeurt. Assange brengt een belasting van andere mensen e-mails. Donald Trump is gekozen. Chelsea Manning is uitgebracht. De VS verklaart Wikileaks een vijandige niet-lidstaat. In de buurt van het einde, Poitras vertelt een uitwisseling van berichten met Appelbaum in die ze willen allebei een ander einde voor de film. Het is niet duidelijk of ze komt ooit een verhaal te eindigen.

Lees meer boek en film reviews

CitizenFour, film review: De Snowden openbaringen, als ze happenedAstro Ruis, tentoonstelling review: A filmmaker ‘ s reactie op het toezicht stateMove Snel en Dingen Breken, book review: Waar is het internet er mis gaan?Een Machine, boek review: het Verstoren van het leven itselfZero Dagen, film review: Stuxnet, geheimhouding en het nieuwe tijdperk van de cyber oorlog

0