Post-Truth, boganmeldelse: fakta om “alternativ fakta’

0
102

Nul

Post-Truth: Hvordan Bullshit Erobret Verden • af James Bold • Biteback Udgivelse • 306 sider • ISBN: 978-1-785-90214-7 • £9.99

Det modsatte af sandheden er ikke løgn; det er lort. Løgnere er stadig investeret i forskellen mellem sandhed og fiktion, om deres lyver, er et middel til et mål, en vane, eller en patologi. Bullshitters ligeglad med, hvad der er sandt, og kan derfor være langt mere skadeligt, som Buzzfeed reporter James Bolden skriver i Post-Truth: Hvordan Bullshit Erobrede Verden.

Bolden foretrækker ‘bullshit’ til ‘falske nyheder’ som en specifik henvisning til Princeton University, professor Harry Frankfurt ‘ s velkendte papir På Lort (PDF), som søgte at undersøge den teoretiske baggrund for den kategori, og spore historien om genre. Den korte version af Bolden, og kan tilbyde: der er en masse af det, og mens vi alle tror, at vi kan erkende det, er mange faktorer, der er gået sammen om at blande sig-men der er stadig håb.

Bolden starter med at drøfte konsekvenserne af misinformation om de to eksempler i øjeblikket først og fremmest i alles sind: valg af Donald Trump til OS formandskab, og Brexit afstemning. Fra der, han segues ind i de kilder, der er skyld i det. Få undslippe, som han navngiver politikere, gamle og nye medier, falske medier, sociale medier, og ‘du’. I den tredje del af bogen, Bolden fortæller om, hvorfor lort virker: psykologi, kognitiv bias, profit strukturer og incitamenter, og de omkringliggende kultur. Endelig, han lukker med nogle tanker om, hvordan til at dæmme op for strømmen.

Før landing på Buzzfeed, Bolden var frivillig for Wikileaks, hvor han arbejdede på the Iraq War Logs dokumentarfilm og var involveret i Cablegate offentliggørelse på 250.000 klassificeret diplomatiske telegrammer, og en special projects editor på The Guardian, hvor han rapporterede om Snowden utætheder. Han ved mere end de fleste, er derfor, om behandlingen af kilder og at studere forskellen mellem private og offentlige ytringer.

BS på internettet alder

Meget af bogens materiale er i det mindste noget velkendt for enhver, der har læst nyheden, for det sidste år. Bullshit er altid kommet fra flere kilder og typer af kilder. Det nye er omfanget internettet giver for at nye aktører som makedonsk landsby teens udnytte den opmærksomhed økonomi for lommepenge, og russisk hacker bander indstillet på at sprede splittelser at undergrave demokratiet for fremmede nationer. Psykologi, hvorfor vi mener, — og dele — lort er heller ikke særlig nyt, men der er styr på alt forklaret og sat i sammenhæng.

Mere presserende er, hvordan effekten ændre. Bolden kognitive materiale understreger, at forklare og fact-tjekke yderligere integrerer falske påstande, snarere end at fjerne dem. Vi har stadig at gøre det, men det er mere effektivt at gribe ind på et tidligere tidspunkt-for eksempel ved at skrive overskrifter, der viser op foran, når en historie er falske, ved ikke at bruge trendy historier (ligesom “fake news”) til at aflede opmærksomheden fra nogle af de rigtig svære problemer, som vi skal løse, ved at undervise i mediekundskab; og ved at opbygge offentlige medier. For læsere og vælgere, og han tilbyder et forslag, der svarer til det sene Molly Ivins’ råd til at læse meget blandt de ting, du er uenig med: at “sprænge din boble”.

Min eneste klage skulle være, at Bolden kun behandler en del af et meget større puslespil. Vi kan-og bør — gøre alle de ting, han foreslår. Men vi er oppe mod modstandere, der vil forsøge at blande sig i hver fase. Som et problem, lort — eller falske nyheder — er, som jeg har skrevet andetsteds, om omfanget af cybersecurity. Fastsættelse af vores relation til medierne er blot en brik.

Læs mere bog og film anmeldelser

Et Sind, der er på Spil, bog anmeldelse: liv og arbejde af oplysninger teori s grundlægger
Du kan bruge internettet uden at forstå nogen af Claude Shannon ‘ s arbejde. Men der er stor værdi i at vide, hvordan de teknologier, som vi bruger hver dag fik her. Denne fremragende biografi er et godt sted at starte.Crash Tilsidesætte, boganmeldelse: Gamergate og kampen mod online-hader
Spillet udvikler Zoë Quinn fortæller sin oplevelse af “Gamergate”, som du bliver bedt om oprettelse af Nedbrud Tilsidesætte Netværk til at yde støtte og rådgivning til ofre for online hader.Det Politiske Spektrum, boganmeldelse: Hvordan wireless deregulering gav os iPhone
Thomas Winslow Hazlett tilbyder en tilgængelig historie af trådløs teknologi, der beskriver, hvordan tilsynsmyndigheder ofte kvalt innovativ konkurrence under pres fra de etablerede interesser, og hvordan deregulering i sidste ende gav os FM-radio, HBO, wi-fi, og iPhone.Risiko -, film-anmeldelse: få Adgang til alle Assange områder, usammenhængende effekt
Over seks år af optagelserne, Laura Poitras følger de flygtige og fjerne Wikileaks grundlægger fra en ven Norfolk ejendom til hans Ecuadorianske Ambassade bolt hul.

0