Lego Movie 2 bygger et helt nyt lag på den første film ‘ s foundation

0
204

Spoiler advarsel: denne anmeldelse afslører vigtig slutning detaljer fra den oprindelige 2014 Lego Film.

De mest innovative, dristigt forskellige ramt projekter, der står over for to store ulemper: de bagmænd vil have fortsættelser, og de mere særprægede et projekt er, jo højere sværhedsgrad på denne efterfølger. Phil Lord, Chris Miller ‘ s 2014 blockbuster Lego-Filmen er et fremragende eksempel på. Hele tanken om et Lego-baserede film lignede baldest, de fleste lejesoldat toy-kommercielle setup for en film, at product placement guruer kan forestille sig. Men Herren og møller gjorde det til en meditation på kreativitet og barndom med glæde, med en side for side-øje på nogle store, slidte fantasi tropes, som profeterede, at “der er valgt en” hero. Og de pakket det hele i en fantastisk tempofyldt joke-levering system, bygget op omkring forbløffende udarbejde animation, og knyttet til et uundgåeligt iørefaldende sang.

Så hvordan man kan følge op på en film, der skabte en verden, så upended det ved at afsløre, på højdepunktet, at det ikke var hvad publikum troede, det var? Der er standard efterfølger toolkit: “Gå større, højere og enklere.” Der er den komplet-pivot strategi, at Lego Film spinoffs Lego Batman-Film og Lego Ninjago Film tog, ved at fokusere på forskellige tegn i den samme indstilling. Og så er der Harry Potter – / Toy Story playbook, hvor skaberne forsøge at lade deres franchise vokse lidt op sammen med sin målgruppe, ved hjælp af de samme tegn, men mørkere tone og nå i retning af mere modne temaer. Som forfattere og producenter (selv om Shrek Forever After ‘ s Mike Mitchell har overtaget ledelsesmæssige opgaver), Herren og Miller puf i retning af, at sidste mulighed — en slags. Med Lego Movie 2: Den Anden Del, de lader historien vokse op. Men i den proces, de gør grin med “vokser op” historier, lige som de gjorde nar af “udvalgte” historier i den første go-round.

Lego-Filmen introducerer Emmet Brickowski (Chris Pratt), en almindelig lille Lego-fyr, der er helt gennemsnitlig, bortset fra hans ubegribelige flishugger væremåde og hans uforklarlige rolle som “Særligt”, en profeterede frelser for sin truede med Lego-verden. Når en mystisk kraft, der truer hans by Bricksburg, han redder dagen — i den proces, der afslører, at hans verden og dens historie er et spil, der bliver spillet i den menneskelige verden med en dreng, der hed Finn, der er i at være kreativ med sin far ‘ s omfattende Lego sæt. Da filmen slutter, Finn er forenet med sin baby søster Bianca, der ønsker at spille. Pludselig, Finn ‘s Lego-verden er truet af Bianca’ s legetøj, en serie af rå, baby-stemt væsener lavet af Lego ‘ s småbørn linje, Duplo.

Lego Movie 2 kortvarigt tager op i præcis det øjeblik, hvor den første film slap, med de “aliens” fra “the planet Duplon” smadre deres vej gennem Bricksburg. Så handlingen spring fem år frem, som grim heltinde Wyldstyle, aka Lucy (Elizabeth Banks), forklarer, at da noget fjernt skinnende eller lyse tiltrækker angriberne opmærksomhed, Bricksburg er blevet en mørk, dyster post-apokalyptisk dystopi, som en form for forsvar. Forskellige figurer fra den første film, herunder Unikitty (Alison Brie) og the pirate Metalbeard (Nick Offerman), har taget på grimmer, slagter personas, selvom rumskib-crazy astronaut Benny (Charlie Day) synes stort set uændret. (Will Arnett er Lego Batman var altid apocalypse-klar, men han er nødt til at tage et stresset øjeblik til at forklare, hvorfor Robin og Batgirl fra Lego Batman-Film er forsvundet, angiveligt for at behage fans, der foretrækker Batman som en mut enspænder.)

Emmet er ligeledes uændret, og accepterer the apocalypse, med sine sædvanlige optimistiske uvidenhed. Der alvorligt krænker Lucy, der vil have ham til at vokse op og gå i mørke med resten af verden. Da en mystisk invader kidnapper Lucy og resten af besætningen, og Emmet er for at søge hjælp fra en hensynsløs badass ved navn Rex Dangervest for at blive hård og seriøs nok til at redde dagen.

Lego-Film havde sin bemærkelsesværdige fejl, især den måde det blev indført Wyldstyle som en af verdens slå badass, udelukkende så Emmet kunne henkastet overgå -, rednings-og vinde hende. Men Herren og Miller ført filmen så hurtigt og glæde af Lego-verden Lego-verden, som fremhæver kreativitet, farve, og godt humør, at det var umuligt at fiksere på et plot punkt eller karakter skildring for længe. Den visuelle og verbale gags kom på en rystende, hvis-du-blink-du-glip-noget sats, som hvis de forsøger at holde seerne overvældet og hypnotiseret. Efterfølgeren faktisk bremser historien en smule, med en lavere vittigheder-per-sekund-sats og lidt mere tid til fordybelse. Men i stedet for at lave den nye film mindre eller mattere, det giver plads til de lidt mere sofistikerede. Efterfølgeren ‘ s bedste gag er ikke en one-liner eller en one-off, det er subtilt og grundlæggende er bygget ind i historien.

Hvor den første film har tilbageholdt stor meta afsløre for enden, Lego Movie 2 foregrounds det uden udtrykkeligt stave det ud. Hele filmen er et skub-og-træk, mellem Finn og Bianca, mellem fantasi af en gnaven teenage dreng og en energisk ung pige. Finn ‘s smag tryk Bricksburg mod sin ødelagt apocalypse stat, hvor beboerne ruge over vraget på grund af Bianca’ s hyperaktivitet og spænding. Men de kan også tage det med et mut slags stolthed i deres egen vildskab. I mellemtiden, Bianca er mere følelser-drevet, kaotiske form af leg fylder byen med eksploderende hjerter og stjerner, at tale med små stemmer. Hendes bidrag til den make-tro verden bryde ned orden og indføre en tilfældig kaotiske element.

Og Bianca introducerer en ny figur, den evigt form-ændring af Dronning Watevra Wa’Nabi, fremsat af Tiffany Haddish. Dronningens navn, udtales “Hvad jeg ønsker at være,” er en åben meddelelse om, at Bianca er at spille uden grænser, omfavne, hvad indfald strejker hendes lyst til, og ved at skifte form til at passe øjeblikket. Denne mangel på struktur kommer på tværs som uregelmæssig og uforudsigelig for de tegn, der er fanget i historien, men for de seere, det er en blast.

Det mest imponerende ting ved Lego Movie 2 er, at det ikke forklare noget af dette blankt. Den handling, der gør med jævne mellemrum trække sig tilbage for at vise, hvad der foregår i den virkelige verden, til at forklare, hvorfor visse ting til at ske i Emmet ‘ s Lego virkelighed. (Det er lidt ligesom skift mellem et barns vuggestue og den imaginære verden legetøj oplever i Toy Story-film, bortset fra at alle Toy Story figurer er bevidste om, og elsker deres menneskelige ejer, mens de fleste af Lego-figurer er uvidende om den menneskelige kræfter at forme deres liv.) Men der er aldrig nogen decideret fortælling eller en udstilling til at præcisere, hvordan Finn og Bianca ‘ s søskende rivalisering er at ryste Lego-verden. Det er overladt til seerne til at samle op på deres egne, som en rullende meta-joke, der giver hele historien et ekstra niveau.

Men gag, at hele historien er bare et spil for et par børn, der udspiller sig på et tredje niveau, og at man har en lille poignancy. Igen, uden udtrykkeligt at stave hendes følelser, Bianca synes at harmes over, at Finn er ved at blive større og fixating på “gamle” spil — det er den grim-n-grynet, humorforladt, stramtandet historier, der har været sådan en kilde til konflikt i tegneserier og film, der nogensinde er da Watchmen og The Dark Knight Returns. Og der udspiller sig i deres fælles foregive fortælling, som Emmet forsøger at “vokse op” for at behage Lucy, og finder nogle af de store klicheer, der står i vejen. Filmen ender med at gøre grin med både grim-n-grynet bevægelse og hele idéen om modenhed, som det viser sig som en masse mindre sjov end barndommens uskyld og unselfconscious spille.

Så meget af Lego Movie 2 opererer på samme niveau. Seere, der hele tiden er på meta-humor, at de tegn, der går glip af, fra de mange jokey stemme gæsteoptrædener (herunder Jason Momoa gentog sin rolle som Aquaman) til den bevidste beregning af en danse-musik-sang, der hedder “Catchy Sang,” der ustandselig gentager linjen “Denne sang skal nok komme til at sidde fast inde i dit hoved!” Da Dronning Watevra Wa’Nabi synger en stærkt ironisk sang, der hedder “Ikke Onde,” hvor hun unconvincingly løfter, hun er ikke en skurk, den film når til et punkt af tungen-i-kinden, og hvor det er herligt umuligt at sige, hvem der rent faktisk være oprigtig.

Og at niveauet af leg ender med at gøre Lego Movie 2 en imponerende oplevelse, selv når det ikke kan leve op til sin forgænger overraskelser og fornyelser. Den nye film rammer mange af de samme beats, fra Mark Mothersbaugh s hoppepude elektro-score til nogle af de samme tegn, gags. (Batman: stadig meget i sin egen hype. Benny: stadig meget i rumskibe. Lucy: stadig temmelig naggy og usikker på, om andre mennesker ser hende som nok for en badass.) Dets konstant skiftende og genopbygge verden er stadig overraskende, men bortset fra det blændende arbejde på Dronning Watevra Wa’Nabi, en masse nyhed er væk på dette tidspunkt. Lukning-kreditter sang med Robyn og The Lonely Island er sjove, men lidt mere end en add-on efter kødet af filmen er slut. På overfladen, Lego Movie 2, der er mindre og mindre ambitiøse end serien’ kickoff film, og det er mindre hektiske og sjove at starte. Det har færre fantastiske verdener, og mindre til at opdage dem.

Men set som en fortælling, der hele tiden opererer på både et eventyr niveau, og et meta-niveau, som en funktionel thriller og en satire over sin egen genre, det er en utroligt smart, skævt projekt. Det er hensigtsmæssigt, at en film om byggeri legetøj er så helt og holdent helliget til at dekonstruere velkendte helte-og skurke historier, og at en film om børn spiller ville bruge så meget tid på at lege med genren. Ligesom de første Lego Film, efterfølgeren goofs rundt med konstant skiftende former, og de temaer, der i kreativitet og skabelse. Det ender med at føle sig som mere end en obligatorisk cash-in: det bygger et helt nyt lag på toppen af Lego Filmens fundament.

Lego Movie 2: Den Anden Del vil være bred biografpremiere starter 8 februar 2019.