Sony Xperia Pro-I recension: En kraftfull smartphone för professionella fotografer

228

Matthew Miller Skrivet av Matthew Miller, bidragsgivare Matthew Miller Matthew Miller Bidragsgivare

Matthew Miller har skrivit nyheter, recensioner och åsikter sedan 1997.

Fullständig beskrivning publicerad i Smartphones and Cell Phones den 20 januari 2022 | Ämne: Mobilitet

Gillar inte

Mycket dyrt Begränsad zoomkapacitet Känslig avtryckare

Jag var väldigt exalterad över att testa Sony Xperia Pro-I eftersom det var ganska länge sedan jag provade en Sony Xperia-smarttelefon, men efter några veckor med telefonen är det klart att det är för mycket för mig och det skulle ta mig ett par månaders användning för att acceptera kraften i kamerorna och mjukvaran som finns på telefonen. Jag är inte en professionell eller ens en mycket bra amatör, fotograf och som de flesta smartphoneanvändare idag öppnar jag helt enkelt standardkameraappen och trycker bort på skärmen för att fånga majoriteten av mina stillbilder och videoinnehåll. Xperia Pro-I erbjuder ett grundläggande kameraläge, men priset på 1 800 USD är för högt för människor som jag som sällan använder manuellt läge på våra telefoner, och det marknadsförs inte för den typiska smartphoneanvändaren.

Hårdvara

För 14 år sedan köpte jag min första Xperia, Sony Ericsson Xperia X1, byggd av HTC, och det var en av mina favorittelefoner någonsin på grund av den fantastiska hårdvaran, utdragbara QWERTY tangentbord och andra avancerade funktioner. Den sista Xperia jag ägde var Sony Xperia Z3 2014, och den blev en av mina favoritsmarttelefoner för Android. När jag öppnade lådan för Xperia Pro-I stod det klart att detta också var en unik Sony-enhet och byggd för en specifik användare.

Den mest utmärkande egenskapen hos telefonen finns på baksidan, så det är där vi börjar. Det finns tre kameror på baksidan av telefonen, anordnade vertikalt längs den övre mitten med en mycket stor kamerasensor placerad under 16mm f/2.2 12MP ultravidvinkelkamera (124-graders synfält). Denna stora kamera är 24 mm dubbel bländare f/2.0 & f/4.0 12 MP vidvinkelkamera. Under denna kamera finns 3D iTOF-sensorn och 50 mm f/2.4 12 MP standardkamera. Det finns också en ficklampa högst upp i raden av kameror. En monomikrofon finns till vänster om den stora kameran, medan ZEISS optiketikett är på höger sida.

Baksidan av telefonen har en mattsvart finish, men den är fortfarande lite slank, så var försiktig och håll hårt i din dyra telefon. Det finns faktiskt en snoddsöppning på telefonens nedre vänstra sida, så du bör överväga att säkra den med en snodd om du planerar att använda den som en dedikerad kamera.

Vi har sett en dedikerad kameraavtryckare på tidigare Sony-telefoner. Den på Xperia Pro-I är modellerad efter Sony RX100-serien. Den är perfekt för att trycka och hålla för att starta Photography Pro-applikationen när telefonen är avstängd (kan också stängas av), men den känns också lite mosig och ger ingen solid taktil feedback när du trycker på den för autofokus och avtryckare . Det finns också en liten rund knapp precis ovanför avtryckaren som är en användarkonfigurerbar knapp (besök Inställningar>System>Gester>Kortkommando för att ändra). Som standard startar den appen Video Pro så att du kan hoppa direkt in och börja spela in videoinnehåll.

Se även: Bästa kameratelefon 2022: Ta de bästa fotona och videor.

Längre upp till höger finns den fantastiska strömknappen och fingeravtryckssensorn. Jag är ett stort fan av de enkla men effektiva och snabba sidofingeravtryckssensorerna och är glad att Sony fortsätter att använda den här metoden. En enda knapp för volym finns också längre upp till höger. Det finns spår skurna i telefonens alla fyra sidor för att hjälpa till med telefonramens grepp och styrka.

Traditionalister kommer att älska det faktum att en 3,5 mm ljudport för headset är placerad på toppen, tillsammans med ytterligare en mikrofonöppning. En USB-C-port och en mikrofonöppning finns på telefonens nedre kant. SIM/microSD-kortplatsen är installerad på den övre vänstra sidan, och facket kan till och med tas bort utan hjälp av ett verktyg för borttagning av SIM-kortstift.

Den 6,5-tums OLED-skärmen är härlig med hög upplösning, lysande färger och en hög uppdateringsfrekvens. Bildförhållandet 21:9 ligger bra i handen och är bra för videoinspelningsuppgifter. Skärmen är platt, med minimala ramar runt om. Den främre kameran är avstängd till vänster sida av den övre mitten. Dubbla stereohögtalare avfyras ur tunna slitsar i toppen och botten av skärmen och ger en trevlig ljudupplevelse.

Sony Xperia Pro-I-specifikationer

Processor: Qualcomm Snapdragon 888Huvudskärm: 6,5 tum, 21:9, 3840 x 1644 pixlars upplösning, OLED med 120Hz uppdateringsfrekvensOperativsystem: Android 11RAM: 12GBLagring: 512 GB intern lagring med microSD-kortplatsKameror: 12 MP bakre f/2.2 ultrabred kamera (124 graders synfält), 12 MP f/2.4 standardkamera och 12 MP vidvinkelkamera med dubbla bländare f/2.0 och f/4.0. 8 MP f/2.0 frontkamera.Anslutning: Wi-Fi 6, Bluetooth 5.2, GPS/Galileo/GLONASS/Beidou/QZSS, NFCDamm-/vattenbeständighet: IP68-klassificering med Gorilla Glass Victus på framsidan och Glass 6 på baksidan Batteri: 4500 mAh ej borttagbart med snabbladdningMått: 166 x 72 x 8,9 mm och 211 g

Det är tydligt att Sony Xperia Pro-I kommer med avancerade specifikationer som slog nästan alla nuvarande telefoner, med funktioner från äldre telefoner som är trevliga att se på en modern smartphone.

Telefonprogramvara

Även om Android 12 har varit ute i några månader, lanseras Sony Xperia Pro-I med Android 11 utan information om när den kommer att uppdateras till den senaste versionen av Android. Granskningsenheten har säkerhetsuppdateringen för Android 1 oktober 2021, så det är lite tråkigt att se att den inte är mer aktuell.

Tack och lov erbjuder Sony en ganska lager Android-upplevelse med en Google Discover-hempanel, Googles standardwidgets och Googles standardappstartare. Förutom kameraapparna tillhandahåller Sony en extern bildskärmsapp (ansluter telefonen till Sonys kameror), spelförstärkare, Sony hörlursapp, Sony musikapp, Sony News Suite, Xperia transfer-app och en PlayStation-app.

Se även: Bästa Android-telefon 2022: Toppexpertval.

De flesta Sony-specifika funktioner finns begravda i olika delar av inställningarna. Exempel inkluderar Side Sense-fältet (snabb åtkomst till appar och användning av flera fönster), inställningar för omgivande skärm, klockinställningar, DualShock 4-spelkontrollinställningar och några andra inställningar. Sammantaget är det dock en ganska vanlig Android-upplevelse, och det finns ingen installerad programvara som tar bort från en solid Android-upplevelse.

Kameraappar

Med tanke på att den här telefonen i första hand är en kamera med telefonfunktionalitet, garanterar de avancerade kameraapparna sin egen del av recensionen, och även då börjar det här avsnittet inte göra rättvisa åt apparnas kapacitet. Till skillnad från alla andra Android-telefoner jag har använt finns det ingen applikation på telefonen som heter Kamera. Istället tillhandahåller Sony appar Photo Pro, Cinema Pro och Video Pro. Det finns också en Imaging Edge-app som stöder anslutningar till dedikerade kameror.

Efter att ha startat Photo Pro visas en ratt på vänster sida av sökaren med ordet Basic markerat i lila. Grundläget är vad du förväntar dig av ett typiskt peka-och-skjut-gränssnitt på andra smartphones. Knappen på skärmen används för att ta bilder, inklusive selfies-videor, och skanna QR-koder. Zoomnivåer, manuell bländarväxling, bildförhållande och mer typiska grundläggande växlar som hjälper dig att ta bilder. Tryck på knappen Mer för att komma åt alternativen för slow motion, porträttselfie, panorama och kreativa effekter för att lägga till lite kreativitet och stil till dina bilder.

Genom att trycka på menyknappen öppnas också en mängd olika kamerainställningar, inklusive körläge, zoominställningar (inklusive AI superupplösningszoom), autofokus, objektspårning och mycket mer. Det finns till och med en introduktion till funktioner, tutorials och tips som jag uppmuntrar dig att kolla in eftersom det finns så mycket tillgängligt för Xperia Pro-I-användare, och du kommer sannolikt att lära dig mer om telefonens kamerafunktioner.

< p>Enligt Sony, när Auto-läget är valt, kommer kameran automatiskt att upptäcka scenen och hjälpa dig att ta bilder med autoinställningar samtidigt som brus och kameraskakning reduceras. Användare kan se de olika kamerainställningarna ändras och markeras på skärmen med möjligheten att trycka på och justera några automatiska inställningar. Det finns ingen kameraavtryckare på skärmen eftersom den fysiska kameraavtryckaren används för att ta bilden. Ett låsreglage finns också tillgängligt för att låsa i inställningar.

Programautomatiskt val gör att kameran kan styra slutartiden automatiskt samtidigt som du kan styra andra inställningar. Slutartidsprioritetsläge ger dig möjligheten att manuellt justera slutartiden för objekt som rör sig snabbt. Manuellt exponeringsläge ger dig kontroll över slutartid och ISO-känslighet. Ett minnesåterkallningsläge är också tillgängligt.

Video Pro-appen har en annan layout än Photo Pro-appen, med de flesta kontroller och inställningar på höger sida och nedre fältet i sökaren. Du kan styra ISO, slutartid, vitbalans, fokus, objektspårning och mycket mer. Kameraknappen kan tilldelas samtidigt som det finns en inspelningsknapp på skärmen. Precis som en dedikerad fysisk kamera kan du snabbt växla mellan visningsalternativen genom att trycka på Disp-knappen.

Cinema Pro-applikationen är en videoinspelningsapplikation som fokuserar på att hjälpa kreatörer att fotografera projekt med ett gränssnitt som är modellerat efter Sony CineAlta Venice-kameran. Venice CS-utseendet och andra utseenden tillhandahålls för att hjälpa dig fånga video som ett proffs, och det är uppenbart att du kan spendera dagar och veckor på att utforska och förfina dina videograffärdigheter med den här telefonen.

Dagliga användningsupplevelser

h3>

Sony har flera funktioner som har tagits fram från tidigare telefoner, inklusive ett microSD-kort, kameraavtryckare, 3,5 mm ljudport och en aviseringslampa. Dessa är alla användbara för professionella fotografer. Sony erbjuder också ett vloggertillbehör, Vlog Monitor, som låter dig fotografera med de bakre kamerorna medan monitorn är vänd mot dig. Tillbehöret stöder även externa mikrofoner med stativ och stöd för greppkontrollsystem.

Trådlös laddning, en stapelvara i dagens moderna telefoner, är inte närvarande, så du kommer att använda USB-C-porten för att ladda upp batteriet. Jag kunde använda kameran och telefonen i timmar på en enda laddning, och batteritiden är stabil. Men om du spelar in mycket videoinnehåll rekommenderar jag att du har en bärbar batteribank med dig för att ladda telefonen. Standardsmarttelefoner förbrukar också ström i snabb takt när du spelar in video, men med den här telefonen borde du spela in mer innehåll än om du hade en iPhone eller Samsung-telefon. Om du fotograferar i 4K kan du också uppleva att telefonen ibland överhettas med popup-varningar om nedkylningsperioder.

Jag har alltid tyckt om Sonys formfaktor med en smalare, längre telefon som är lätt att håll och tänk att detta är en stor fördel för en telefon du håller i under längre perioder för att fotografera innehåll. Jag är inte ett fan av iPhones breda design, så jag uppskattar Sonys fortsatta formfaktor här.

Sony Xperia Pro-1

Visa nu

Medan Sony Xperia Pro-I erbjuder ett Basic-läge, ger smartphones som iPhone 13 Pro, Google Pixel 6 Pro och Samsung Galaxy S21 utan tvekan bättre pek-och-skjut-prestanda och resultat. Den verkliga kraften i Xperia Pro-I ligger i att använda de avancerade manuella lägena i de olika Sony-kameraapplikationerna som ger dig tillgång till alla kamerans hårdvaruelement för extrem inställning. Exempelbilder och videor som hittats online är fantastiska, och professionella fotografer bör njuta av att ha sin “stora kamera”-upplevelse direkt i fickan.

Sony Xperia Pro-I är den dyraste icke-hopfällbara telefonen på marknaden. , men den var inte designad för att konkurrera med populära telefoner från Apple, Samsung och Google. Den är designad för en specifik nischmarknad, och den erbjuder mycket för det segmentet av världen. Jag är inte säker på att den erbjuder 1 800 USD i värde för professionella fotografer, men vi måste se när fler kameraproffs använder telefonen i veckor och månader.

Mobilitet

De bästa iPhones: Vilken modell passar dig? Slutet på en smartphone-era när BlackBerry-telefoner når slutet av raden De 10 bästa smartphones som finns tillgängliga nu Garmin Vivomove Sport: En hybridklocka med omfattande hälsostöd Recensioner | Smartphones | Mobilt OS | Säkerhet | Hårdvara