Apple Musics forfærdelige år i anmeldelse giver mig seriøs Spotify Wrapped FOMO

0
127

Det er 1. december, hvilket for Spotify-brugere betyder den årlige tradition for musikstreamingtjenestens Spotify Wrapped roundup: tilpasset, prangende infografik af de bedste sange, afspilningslister, kunstnere og podcast, som du har lyttet til. til i løbet af det sidste år, spækket med data, moodboards og blot et drys af dømmekraft.

Jeg bruger desværre ikke Spotify. I stedet betaler jeg Apple $10 om måneden for Apple Music, Spotifys største konkurrent. Og så mens stort set alle, jeg kender på Twitter og Instagram, bruger hele i dag på at sætte deres personlige musiksmag på blast, får jeg… en playliste med de sange, som jeg lyttede mest til i år.

Relateret

Spotify Wrapped 2021 er her for at overtage dine sociale medier

Det er fint.

Spotify har spist Apples frokost i årevis nu med Wrapped, som næsten er blevet sin egen internetferie hvert år. Og alligevel tog det Apple fire hele år at lancere sin bare-bones Replay-funktion, som debuterede i 2019 og ikke er blevet meningsfuldt opdateret siden. (Jeg har brugt sammenklyngede smarte afspilningslister på iTunes i årevis for at prøve at replikere Spotify-oplevelsen dårligt.)

Relaterede

Spotify-beats Apple i sit eget spil med sin indpakkede år i anmeldelsesfunktion

2021 er ingen undtagelse, hvor Spotify tilbyder, hvad der føles som dets mest overdådige opsummeringer endnu. Min kone (som er en Spotify-bruger) brugte formiddagen på at vise sin skræddersyede playliste frem for mig, som blandt andet indeholdt specielt kuraterede sange til bestemte stemninger, placeringer af, hvor hun placerede sig blandt globale Doja Cat-lyttere, en farveskiftende ” audio aura,” og en interaktiv quiz. Det hele er designet til at blive delt og vist på andre sociale medieplatforme.

Min kones langt sejere Spotify Wrapped-recap.

Og det er heller ikke kun musiklyttere. Kunstnere synes også at elske Spotify Wrapped, med deres egne tilpassede resuméer, der viser, hvor mange millioner gange deres fans streamede deres musik rundt om i verden.

Det er ikke, at Apple Music ikke kunne lave sin egen version af Wrapped; Apple har bestemt dataene, og jeg har ekstremt svært ved at tro, at firmaet på 2,79 billioner dollars ikke kan finde plads i sit budget til at give et team af designere og ingeniører opgaven med at bygge et lignende værktøj. Eller måske kunne den prøve at købe Last.fm, som allerede laver en hel masse musiktrends baseret på kundernes lyttevaner, hvis den ville aflaste noget af det arbejde.

Og der er masser af grunde til, at Apple gør præcis det udover min årlige dosis af sociale medier FOMO: Apple har ikke lagt skjul på, at dets ambitioner om tilbagevendende serviceindtægter skal fungere som en vigtig del af fremtidens fremtid. Og alligevel, i stedet for at hoppe på den nemme markedsføringsgevinst og massive brugergoodwill, som en mere robust gentagelsesfunktion kunne tilbyde, år efter år efter år, vælger Apple bare at gøre det absolutte minimum.

Se på det på en anden måde: Spotify formår hvert år at få millioner af mennesker til at bruge dage på at sende algoritmisk genererede Spotify-reklamer til hvert hjørne af deres sociale medie-tilstedeværelser, uden selv at tilbyde nogen gratis giveaways eller incitamenter. Hvorfor ville Apple Music ikke prøve at få en del af den handling?

Det er ikke engang sådan, at Apple skal bekymre sig om at gøre Spotify vrede ved skamløst at rive en af ​​dets mest populære funktioner af: Spotify mener allerede, at Apple er en “hensynsløs bølle”, der monopoliserer App Store til at favorisere sine egne tjenester og har indgivet en antitrust-klage i EU til det formål. Det er ikke sådan, at der er et godt, sundt firmaforhold at ødelægge her. Hvis Instagram skamløst kunne kopiere historier fra Snapchat, kan Apple finde ud af, hvordan man replikerer sin egen version af Wrapped.

Faktisk er det mere og mere overraskende år efter år, at ingen tilsyneladende kopierer Spotifys absurd populære datavisualiseringer. Med nogle få undtagelser som Microsofts seneste 20-års jubilæums Xbox retrospektiv, er der stadig stort set ingen, der kan følge Spotifys spor her. Hvor er Netflixs prangende tilbageblik på de serier, du har prøvet i løbet af året, eller PlayStations dybe dyk ned i, hvor mange timer du brugte på at prøve at slå Pride and Joy Prototype i Final Fantasy VII Remake? Den nærmeste sammenligning, jeg kan komme i tanke om, er Goodreads' “Your Year In Books”, som også fungerer mere som en lige liste end den omfattende oplevelse, som Spotify har skabt her.

Men indtil videre tilbringer jeg igen december fyldt med misundelse, da mine Spotify-brugende venner får vist alle deres yndlingssange frem i håbet med stadig mere forgæves optimisme, at Apple måske Musik vil finde ud af tingene næste gang.